Dráhy do roku 2031 investují 12 miliard korun do rozvoje údržby a servisu vlaků

foto Generální ředitel a předseda představenstva Českých drah Michal Krapinec vystoupil na tiskové konferenci Českých drah k hospodářským výsledkům Skupiny ČD za rok 2023, 25. dubna 2024, Praha.

Praha - Národní dopravce České dráhy (ČD) plánuje do roku 2031 investovat více než 12 miliard korun do rozvoje údržby a servisu vlaků. Z toho například více než šest miliard korun půjde do nových opravárenských hal a do jejich rekonstrukcí. Dalších zhruba 3,5 miliardy Kč zamíří do obnovy a zřízení odstavných kolejišť, prohlížecích kanálů, zřízení nového tzv. podúrovňového soustruhu na Moravě pro provoz ve východní části republiky a do dalších stavebních úprav ve střediscích údržby po celé ČR. Dalších zhruba 1,5 miliardy korun pak půjde na pořízení nové strojní techniky. V dnešní tiskové zprávě o tom ČTK informoval mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.

Fotogalerie

Dráhy v současnosti provozují asi dva tisíce hnacích vozidel a téměř 1800 osobních vozů. Kvůli investicím do nových vlaků v příštích deseti letech v objemu přes 160 miliard korun nahradí velké množství starých vlaků nové. Tato nová vozidla však podle místopředsedy představenstva a náměstka generálního ředitele ČD pro servis Michala Krause potřebují nové zázemí pro údržbu.

"Proto musíme s obnovou vlaků investovat do servisního zázemí a technologií, které nám umožní naplno využívat výhody jejich konstrukce," řekl Kraus a dodal, že se údržba musí přizpůsobit i jinému charakteru nových vlaků a organizaci provozu. "Budeme stále méně pracovat s jednotlivými vozy, pro které jsme mohli použít původní haly nebo rotundy. Nyní budeme potřebovat více dlouhých průjezdných hal, ve kterých uděláme servisní prohlídky i větší opravy najednou na celé několikavozové jednotce," dodal.

Servis a údržba je podle předsedy představenstva a generálního ředitele ČD Michala Krapince třetí nejdůležitější složkou podnikání dopravce. "Naším cílem je zajistit ve spolupráci s vhodnými partnery komplexní péči o naše vozidla a nabídnout údržbu i periodické obnovy také dalším vlastníkům vozidel v Česku a v zahraničí," řekl.

Dráhy již servisují například elektrické jednotky Moravia Jihomoravského kraje či motorové jednotky několika dopravců na Liberecku. "Tento segment podnikání máme zájem dál rozšiřovat a podporovat, proto chceme investovat do jeho rozvoje do roku 2031 víc než 12 miliard Kč," uvedl Krapinec.

Podle Krause budou investice směřovat k přísné ochraně životního prostředí a uhlíkové neutralitě. "U myček počítáme s technologií recyklace vody, díky které budou naše myčky šetrné k vodním zdrojům. Vhodná konstrukce objektů omezí tepelné úniky a k jejich vytápění využijeme tepelná čerpadla," řekl. V Praze už přitom začala obnova vjezdové skupiny Centra údržby Praha jih a do konce roku by zde měla začít modernizace technologie myčky. Později v květnu začne také stavba nové haly údržby v Chebu. Do konce roku pak i stavba nové haly v Havlíčkově Brodě. Začalo také rozšíření haly v Šumperku.

Některé nové objekty už dráhy uvedly do provozu. V roce 2021 dokončily halu údržby v Brně-Maloměřicích, v roce 2022 halu v Plzni a loni byla zprovozněná nová železniční myčka v Havlíčkově Brodě.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 17.05.2024 ČTK

Reklama

13°C

Dnes je pátek 17. května 2024

Očekáváme v 09:00 13°C

Celá předpověď